4 déc. 2017

Det hade ingen sagt till mig

En av mina gamla chefer och allra bästa vän talade tidigt med mig om hur hon sâg tvâ sorts anställda:
- de som aldrig fâtt informationen
- de som alltid sâg till att fâ informationen

Kan inte säga hur mycket jag är överens med henne - och hur omöjligt det är för mig att arbeta med de första dâ mitt tålamod tar slut pâ cirka en minut.

De som aldrig fâtt informationen är dessutom oftast de som aldrig är ansvariga för ett problem, det är alltid någon annans fel.

***

Fy sablars vad det är gott med pepparkakor.
Till morgonkaffet.
Till eftermiddagsteet (doppa pepparkakor i te kan vara det godaste som finns att doppa).
Nu: med varm mjölk i vilken jag hällt kanel, kardemumma och nöthonung.

***

Nöthonung. Kan vara den bästa uppfinningen jag ramlat pâ i âr.
Lokalodlad honung som de fâtt den genialiska idén att blanda i krossade hasselnötter i.


***

Detta att #metoo genast blev översatt till franska #balancetonporc (sätt-dit-din-gris) - men därför inte tas med i anglosaxisk - och svensk - statistik över var #metoo-vâgen är som mest intensiv.

Här händer mycket. Macron har dessutom en fantastiskt begåvad ung tjej som secrétaire d'état i jämställdhetsfrågor. Hon är toppen, ytterst effektiv och jäkligt trovärdig.

***

Tänk att det snart är dags för tredje julen utan mamma. Sâ helknäppt.

***

Ägnar dessa dagar kvällstimmar ât översättning - kan vara det mest rogivande jag vet. Detta att vara manisk, det ligger mig varmt om hjärtat. Att slipa, slipa, slipa - kan vara spåren efter alla âr av pianospelande - nöta, nöta, nöta. Eller sâ var pianospelandet redan dâ det begav sig spâr av min mani och behov av nötande som sedermera tagit sig alla dess former.

***

2 commentaires:

  1. Det där med pepparkakor har du fullständigt rätt i. Jag hade glömt dem helt, och kom på dem igen i november. Just till kaffet.

    Vad beträffar oinformerade anställda kan jag säga att det finns helt oinformerade andra också. Jag hade en gång en sorts chef, nej vi talar inte om det, han var hur som helst ingen riktig chef, men en "ansvarig" på en av dessa, nu en smula misstänkliggjorda kulturställen, dit pengarna drattlar iväg...
    Vi tog en kritisk sväng om den saken,ett stort gäng som var överens om vad som gått snett, men sen - har jag hört - är visst allt detsamma igen. Detta apropå klubbar, kotterier, falsk makt etc.

    #balancetonporc är ju på pricken.

    RépondreSupprimer
  2. Jomen DET har du alldeles rätt i - apropå oinformerade. Mycket bekväm inställning till livet.
    I övrigt är det ju faktiskt inte klokt, alla dessa turer och stormar kring/i Svenska Akademin. Mycket intressant.
    Mâste nu genast ta mig en pepparkaka till - kan intyga hur ljuvligt de fungerar OCKSÂ MED RÖDVIN <3.

    RépondreSupprimer