8 mai 2016

Äntligen läsupplevelse

Man inser att det var längesen en bok riktigt grep tag i en först när en bok riktigt griper tag i en.

Sist av alla läser jag Stoner och detta av flera anledningar - att halva Sverige hurrat för redan ett tag sedan (och när alla hurrar måste man ta sig en titt), att den nu finns översatt till franska (av Gavalda som tydligen jobbat för utgivningen vilket man väl får anse är till hennes ära) och därmed påminde mig om bokens existens, att resumén av Stoner själv är som en resumé av mannen jag lever med (han var dock ej bondson men arkitektson). Agronom-ingenjören som inte ville vara agronom-ingenjör, för att fatta oss kort.

Som tur är är jag inte Edith (säger jag, hundratio sidor in i handlingen, kanske ändrar jag uppfattning, vad vet jag, det vet ni).

Det inledande mötet med litteraturen - så kortfattat, så stilrent, så tillfredsställande.


                                                        

(Man inser för övrigt att man varit borta länge från sin blogg som verklig användare när man helt plötsligt blir informerad om att det nu går att bara dra över bilder rakt in i inlägget. Så praktiskt).

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire